Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Matti Palm

By

2008-02-28

Äventyr i blogg-PR #1

2008-02-28 | By |

Åter en flashback från 1998. Strax efter att Drudge Report avslöjat vad som försiggick mellan Bill Clinton och Monica Lewinsky lanserade vi den första stapplande versionen av omvärldsbevakningstjänsten Agent25. Svenska företag var oroliga. Jag talade på ett seminarium för PR-konsulter. Titeln på hela seminariedagen var typ: ”Hjälp vad skrivs om våra kunder på Internet!” Företagen satt i bänkraderna och tänkte ”Låt oss bevaka Internet.” Och jag sålde Agent25-abonnemang. Men det visade sig ganska snart att bevakning för att agera snabbt vid kriser inte var den enda nyckeln till kommunikativ framgång på Internet.

På samma sätt finns det idag en missriktad oro över vad som skrivs på bloggar och andra sociala medier. Vi på Greenhill anser i alla fall att det är ganska meningslöst att ha som enda strategi att ligga på lur och bevaka bloggvärlden i väntan på att någon ska skriva något elakt. För att då göra… ja vadå? Nej, om man vill ha bra relationer i bloggvärlden är det bra att skaffa dem innan ett problem uppstår. Då har man möjligheten att få komma till tals med sin version.

Däremot kan man naturligtvis arbeta professionellt med bloggar som kommunikatör. Vi analyserar bloggar med hjälp av Twingly, ofta för att hitta vilka bloggar som är intressanta och viktiga inom ett visst område, men ibland för att mäta nyckelord eller varumärken. Vi hjälper också kunder att kommunicera med bloggar. Och nu kommer ett gratis PR-tips: Bästa sättet är att starta en egen blogg. Att i ärlighetens namn skriva vad man vill ha sagt och dela med sig av information. Och utnyttja alla de tekniska knep som alla andra bloggare utnyttjar.

Det är klart att det kan vara värt att bevaka bloggar. Om någon skriver om Greenhill Relations är det så klart kul att få reda på det. Och kanske kommentera vad som skrivs. Men att som kommunikationsstrategi i bloggvärlden enbart bevaka nyckelord kommer att göra begränsad nytta.

Comments

  1. Största problemet, tycker jag mig se, är att ingen vågar kommunicera direkt med bloggosfären vid lanseringar o dyl.

    Att få buzz i bloggosfären är förutom uppmärksamhet, konversation och grymt bra feedback faktiskt grundstenen till sökmarknadsföring. Redan idag finns det företag som sysslar med sökmarknadsföring som har tjänster inom ”länkbete”-genren. Inom ett par år, trot jag, kommer PR-byråer ha lärt sig läxan att PR inte bara ska generera buzz utan även bra länkar till sajterna eftersom det i slutändan är det som kommer ge bättre ranking i Google.

    För vem är bättre på att generera PR än PR-byråerna? Om de dessutom lär sig generera inlänkar, har de helt plötsligt konkurrerat ut sökmarknadsföringsföretagen och gett sina kunder en stor julklapp som i slutändan kanske genererar många tusen fler sälj än vad en artikel på aftonbladet.se gör.

    Och nyckeln för att lyckas inom länkbetesgebitet då? Kommunikation med bloggosfären, såklart!

  2. Matti Palm

    Hej Anton!
    Det är intressant att du skriver om att PR-byråer ska generera en annan sorts nytta till företagen än att enbart sprida deras budskap. Att en PR-byrå exempelvis genererar något så mätbart som klick i stället för dagens mål som ibland har en väldigt lös koppling till verksamheten i ett företag. Hur mycket mer kommer ett företag att sälja av sin vara om man får en spaltmeter buzz i papperstidningar? Det säger inte så mycket, eller hur.

    Att sökmotoroptimera PR-arbetet handlar också om att analysera de ord man använder i kommunikationen med ”traditionella medier”. Om man kallar sig för IT-konsult kanske det är stor konkurrens på det sökordet. Att hitta ett eget ord och hålla sig till det i all kommunikation kan ge ett bättre genomslag, vare sig man kommunicerar till bloggar eller traditionella medier.
    /matti