Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Matti Palm

By

2008-11-26

Bloggar är bättre än sex

2008-11-26 | By |

(Jag lovar att rubriken har täckning, läs vidare.)

Traditionella medier och bloggar lever i något som kan liknas vid ett stormigt kärleksförhållande. Vi börjar med ett av problemen:

Danska medier är på krigsstigen igen, vilket uppmärksammas på Global Voices, som jag hittar på Twinglys blogg. Envetet fortsätter de danska tidningarna att slåss för rätten att slippa få länkar från allt från sökmotorer som Google News till bloggar. För en herrans massa år sedan upptäckte jag hur omöjligt det var att diskutera frågan med Danske Dagblades Förenings jurist. 1500 danska kronor ville han ha för varje artikel som vårt omvärldsbevakningsföretag Agent25 indexerade ur en dansk tidning.

Precis samma inställning har TT gentemot Google News, som jag skrivit om tidigare

Varför beter sig tidningarna i Danmark och svenska TT då så här? Orsaken är naturligtvis att de, liksom exempelvis skivindustrin, desperat klamrar sig fast vid föråldrade affärsmodeller. Den danske juristen som gav mig priset 1500 kronor/artikel tog inte siffran ur luften. Han förklarade utförligt hur det motsvarade intäkterna för när artiklarna såldes genom tidningsarkivet. Vi på Agent25 stängde helt enkelt av spindlingen av de flesta danska källor och engagerade oss i andra länder i stället.

Men precis som skivindustrin tvingas finna nya sätt att tjäna pengar kommer morgondagens nyhetsmedier på nätet inte att vara de som idag stoppar länkar. De gånger domstolar tagit upp fall med länkar har heller inte visat att det verkar kunna förbjudas. 

Men det är mer intressant att skriva om kärleken mellan medier och bloggare än om gnabbet. Även om vissa journalister börjar flacka med blicken när de hör ordet blogg och en del bloggare anklagar ”gammelmedia” för mycket ont i samhället är det kärleken som överväger.

Några exempel:

– Journalister försvarar benhårt bloggare världen över som får problem på grund av det de skriver. Ett exempel i tidningen Journalisten handlar om en burmesisk bloggare som dömts till fängelse.

– Hittills i år har Aftonbladet använt ordet ”blogg” i rubriker på sin webbplats 1144 gånger. Att jämföra med ordet ”sex” som bara förekommer 728 gånger. Ordet blogg är alltså ett rubrikord som Aftonbladet bedömer att läsarna kommer att klicka på. Bloggar är alltså bättre än sex.

Twingly är ett utmärkt exempel på dels bloggares intresse för nyheter, och dels mediernas vilja att öppna sig och släppa in kommentarer.

– Tidningar förstår mer och mer hur viktigt det är med länkar. Exempelvis berättade Bo Hedin på Svenska Dagbladet i förra Dagens Media (papperstidningen…) hur de till och med köper Google-annonser till sina artiklar och sökoptimerar rubriker. 

– Under bloggbävningen mot FRA-lagen gav bloggares uppmärksamhet tidningarna en fräschare nyhetsvinkel än att behöva skriva om tråkig politik, juridik och teknik. Och bloggarna fick i gengäld stå i strålkastarljuset ett tag. På samma sätt lanserade medierna IPRED-upproret
Så sammanfattningsvis är det mer givande att titta på bloggars och mediers samspel och intresse för varandra än att analysera kärleksgnabbet.
Andra som skrivit om danskhatet mot djuplänkar är Twingly, Vassa Eggen och Same Same but Different.

Comments

  1. Just det : )
    ”Internet, sociala medier, teknik är en lika naturlig del av livet som luften vi andas. Maslows behovspyramid 3.0 version. Där internet ligger i basen tillsammans med luften vi andas, maten vi äter , kroppsvätskor vi utsöndrar, sömnen vi behöver och sexet som är så härligt”.
    http://www.jmw.se/2008/06/05/sex-eller-sociala-medier-vilket-valjer-du/

  2. ”Kultureliten”, yrvaken och förskrämd:

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/ipred/article3861256.ab

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/ipred/article3861256.ab

    SKITPRAT! såsom jag nedan klargort.

    http://www.newsmill.se/artikel/2008/10/27/rosta-pa-piratpartiet

    http://www.newsmill.se/artikel/2008/10/27/rosta-pa-piratpartiet

    Bojkott utlyst. Total bojkott. Inga köp. Ingen nerladdning. Ingen fildelning. Så FÅR de vad de tiggt om. Vak upp, svenska folk, till frihetens dag, krossa monopolet, hissa piratflagg, låt MARKNADSKRAFTERNA äntligen tala!

  3. Precis! Och i just sådana här sammanhang tror jag Aftonbladets rubriker (som så klart baseras på utförlig klickstatistik) är bäst på att loda i folkdjupet.
    /m