Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Blogg

Åsa Melin Mandre

By

2019-03-19

Nyhetsverkstad för tråkiga företag

2019-03-19 | By |

Arbetar du på ett företag som du tror att journalister tycker är för ointressant för att skriva om? Lyssna på vår nyhetsverkstad för tråkiga företag, så kanske du tänker om.

I avsnitte bjuder vi på lite äkta PR-häxighet och tipsar hur du hittar intressanta nyheter inom din verksamhet som din målgrupp bryr sig om.

Medverkande: Ulf Lindholm, Matti Palm och Åsa Melin Mandre

Åsa Melin Mandre

By

2019-02-20

”Sverige kan vara världens poddigaste land”

2019-02-20 | By |

Matti Palm skriver i Veckans Brief att Sverige kan vara världens poddigaste land. Han har grottat loss i statistik från världens största poddhostingtjänst Libsyn, och konstaterar följande hissnande siffror: 

”Om man jämför med antal invånare lyssnar 67 procent fler av svenskarna på podd jämfört med poddjätten USA.” 
Läs hela inlägget på Dagens Opinion. 

Det är också temat på det senaste avsnittet av PR-häxan som är tillbaka efter en liten paus. Lyssna när Matti Palm, Åsa Melin Mandre och Ulf Lindholm diskuterar hur det kan komma sig att podden vuxit sig så stark i Sverige. 

Åsa Melin Mandre

By

2019-02-20

Sverige – världens poddigaste land? – PR-häxan #33

2019-02-20 | By |

PR-häxan är tillbaka efter en liten paus på sisådär ett år eller två, och idag  handlar det om Sverige som världens poddigaste land. Är det sant? kanske du undrar. Svaret är ett definitivt och absolut kanske! Du får veta mer om du lyssnar via Itunes eller Acast eller på andra ställen där poddar finns.

Medverkar gör Matti Palm, Ulf Lindholm och Åsa Melin Mandre. Till vardags arbetar vi alla med PR och poddar på Greenhill Relations. 

Åsa Melin Mandre

By

2018-11-21

Lär dig göra podd på 30 minuter

2018-11-21 | By |

I måndags pratade Gabriella Lahti och Matti Palm om att göra podd i dessa tider av ljudrevolution på Internetdagarna i Stockholm. Om du inte var på plats så finns deras 30 minuter långa poddpepp tillgängligt på Youtube. Du får en del handfast tips, statistik kring hur poddlyssnande utvecklas och tankar hur podden kan ta plats i de nya smarta högtalarna.

Åsa Melin Mandre

By

2018-11-15

Är podden den nya bloggen?

2018-11-15 | By |

Matti Palm kommer tillsammans med Gabriella Lahti att föreläsa på Internetdagarna kl 15.30 den 19 november under rubriken Är podden är den nya bloggen?

De kommer prata om poddexplosionen, hur man lyckas med sin företagspodd och om ljudrevolutionen med svenskspråkiga smarta högtalare. Kan podden hjälpa företag att ta plats när vi överger skärmarna för att prata med Google istället? Seminariet hålls inom spåret Sociala medier, som modereras av Deeped Strandh och Sara Larsson Bernardt.

De utlovar även många färger i presentationen, så det vill du inte missa!

Matti Palm

By

2018-04-05

Kom och jobba med oss på Greenhill!

2018-04-05 | By |

Vill du jobba på Greenhill Relations? Just nu söker vi en PR-konsult för omgående rekrytering.

Börja med att bocka av den här listan:

  • Du är en nyhetsjunkie med nyhetsnäsa.
  • Facebook, Twitter, Instagram, poddar och bloggar är din grej. Du förstår samspelet mellan sociala medier och traditionella medier.
  • Du skriver snabbt och stilsäkert.
  • Du behärskar enklare fotografering för sociala medier.
  • Du kan enklare videoproduktion för sociala medier, både inspelning och redigering.
  • Du klarar av att spela in och klippa en podd.
  • Redaktionell erfarenhet är ett krav. Det kan vara från medier men även på företag eller organisationer. På webben såklart. Du förstår hur man får trafik till en nyhet.
  • Du har erfarenhet av PR-arbete, från byrå, företag eller annan organisation.
  • Du kan driva egna projekt direkt mot kund i högt tempo. Ibland behöver du slå knut på dig själv för att fixa deadline. Vi lämnar aldrig våra kunder i sticket.
  • Du fattar det här med att bygga långsiktiga relationer på riktigt. Du har envisheten och tålamodet som krävs för att hitta rätt ambassadörer till våra kunder.
  • Du är modig; vi testar ofta nya saker för att kunna utvecklas snabbare än medielandskapet.

Som motprestation till våra högt ställda krav på dig kan vi erbjuda en rolig PR-byrå att växa på. Vi arbetar med riktigt bra kunder. Eller vad sägs om exempelvis LO, m.nu och Cision? Och förutom att du får arbeta med oss trevliga PR-konsulter på Greenhill så samarbetar vi nära med Mentell Design, som vi även delar fina lokaler med på Drottninggatan i Stockholm.

Dessutom har vi kollektivavtal, träningsluncher och fredagsgodis. 

På Greenhill tror vi på att kommunikation förändrar världen. Instämmer du? Maila i sådana fall till till jobb@greenhillrelations.se. Eller ring såklart.

Ulf Lindholm

By

2017-06-21

Universitetsuppsats om Greenhill-podd vann pris

2017-06-21 | By |

Nu i dagarna tog Emma Jönsson och Oskar Danielsson examen vid programmet Strategisk kommunikation och digitala medier vid Lunds universitet. Förra veckan presenterade de sin kandidatuppsats, där de analyserar podden Akutsjukhuset, som produceras av Greenhill Relations för Danderyds sjukhus. Uppsatsen fick högsta betyg, VG. Dessutom fick Emma och Oskar ett stipendium för bästa kandidatuppsats 2017! Så de är jättestolta över sin uppsats, med all rätt, och vi på Greenhill är också stolta över att de valde vår podcast som studieobjekt.

‒ En offentlig organisation bör ha ett aktivt varumärkesarbete, och detta uttrycker sig tydligt i Akutsjukhuset, säger Emma och Oskar när jag ringer upp och framför vårt grattis.

‒ Podden gör ett bra jobb i att förmedla ett personligt och varmt varumärke, vilket vi tycker passar ett sjukhus, sammanfattar Oskar.

Akutsjukhuset är en podd där olika medarbetare på Danderyds sjukhus får utrymme att berätta sin personliga historia. Formatet är en tydlig blinkning till Sveriges Radios klassiska sommarprogram, och för Emma Jönsson och Oskar Danielsson innebar den här typen av varumärkesarbete ”många trådar att dra i”. Så här beskriver de det själva i sin uppsats:

Resultaten visar att varumärkesstrategier såsom storytelling, identitetsskapande, relationsskapande och varumärkesambassadörskap uttrycks i Akutsjukhuset. Innehållet präglas till stor del av programvärdarnas personliga berättelser som utnyttjar podcastmediets ljudbärande egenskaper, till exempel genom musik och röstvariation. Dessa berättelser kan ses som ett försök att mänskliggöra sjukhusets varumärke, vilket bidrar till att skapa varumärkets identitet och förmågan för intressenter att skapa en relation till det. Arbetsgivarvarumärket förmedlas genom att arbetsplatsen och kollegorna omnämns positivt, men även på sätt som är generaliserbara för vården i stort, vilket kan tolkas som en form av förlängd arbetsgivarvarumärkning.

Läs hela uppsatsen här.

Och lyssna på Akutsjukhuset här.

Fotograf vid stipendieutdelningen var Ola Elleström.

Åsa Melin Mandre

By

2017-04-18

Greenhill fyller 10 år!

2017-04-18 | By |

Vår PR-byrå fyller tio år. Det firar vi med fester, resor och ett nytt avsnitt av PR-häxan inspelat på ett torg i Barcelona. Vi kostar på oss att vara lite nostalgiska och funderar kring hur PR-arbetet såg ut för tio år sedan jämfört med idag. Roligast är dock att blicka tio år framåt.

När vi startade Greenhill år 2007 var bloggvärlden det mest dynamiska på mediekartan. Med Carl Bildt och Isabella Löwengrip i spetsen tog bloggen plats i finrummet och den bubblande bloggosfären började också påverka politiskt. Twitter var ännu inte lanserat, Instagram nog inte ens påtänkt. Facebook började så sakteliga användas mer utbrett i Sverige medan googlandet var lika stort då som nu. Det var fortfarande drygt två år kvar tills den första Iphonen skulle lanseras i Sverige. Journalister pratade om mediekris. Andra företag pratade om världsherrevälde, web 2.0, disrupta och framtidstro. Högkonjukturen blomstrade, även om finanskrisen började bubbla. Svenska medier skrev i runda slängar en artikel per dag under 2007 om finanskris. Året efter skrevs det i genomsnitt 152 artiklar per dag om finanskrisen.

Vårt PR-arbete präglades av medierelationer, ett och annat nyhetsbrev samt SEO-arbete. Mer högljudda krav på mer transparens från företag började lyftas tack vare bloggarna. Vi pratade om hur man skulle kontakta bloggare. Ibland var det en ganska fantasilös diskussion (“Ska man verkligen skicka pressmeddelande?”), ibland skapades nätverken som gjorde bloggande till starka opinionsbildare.

Idag har verktygslådan för oss PR-arbetare vuxit enormt. Kanalerna direkt till målgruppen har ökat. Vi arbetar med bilder, infografiker, rörlig bild, poddar, bloggar, tweets, nyhetstexter, SEO och medierelationer. Vissa saker är sig lika, annat har utvecklats. Konsumenternas makt har ökat, reklamtröttheten och adblockers växer. Det hindrar inte oss i PR-branschen att köpa allt mer utrymme i sociala medier och hos influencers. Våra möjligheter att ta reda på mer om målgruppens beteenden är väldigt mycket större. Samtidigt har det öppna samtalet i viss mån kapats av propagandamaskiner och trollande. Opinionsbildnings-arenan blir allt mer komplicerad.

Tio år framåt dåra? Hur är PR-arbetet då? Att vi har fler robotar som hjälper oss är självklart. Att sitta och klippa i redigeringsprogram för ljud och rörlig bild kommer säkert en robot göra åt oss. Men en bra berättelse kommer fortsatt vara lika viktigt. Vi kommer ännu bättre kunna få reda på hur det vi gör påverkar hur människor tänker och agerar. Men frågan är hur den kunskapen kommer användas. Kommer ingen våga testa nytt?

En sak är vi helt säkra på kommer inte att förändras och det är att kommunikation på riktigt kan förändra världen.

Grattis Greenhill!

Åsa Melin Mandre

By

2017-04-18

10 års-jubileum – PR-häxan #32

2017-04-18 | By |

Greenhill fyller tio år och det firar vi naturligtvis bäst med ett nytt avsnitt av PR-häxan! Men det gör inte att vi tittar tillbaka (alltför mycket). Nej! I stället tittar vi tio år framåt i tiden. En tid då vi kommer omvärldsbevaka folks reaktioner och PR-fuffens kommmer vara tillbaka. Vi kikar på hur framtidens mediebearbetning kommer att se ut och vi synar morgondagens PR-färdigheter. Vi som snackar heter Matti Palm, Åsa Melin Mandre, Ulf Lindholm och Aida Hodzic.

Lyssna och prenumerera på Itunes här.

Åsa Melin Mandre

By

2017-03-23

Välkommen Aida Hodzic!

2017-03-23 | By |

Välkommen till Greenhill Relations som ny PR-konsult!

Hur känns det? Och varför valde du Greenhill?
Tack, det känns väldigt spännande och kul! Greenhill känns som rätt plats för mig att kombinera mitt stora intresse för skrivande och skapa kreativa digitala lösningar för byråns breda kundkrets. Det som driver mig är att påverka, engagera och få människor att agera.

Vad har du gjort innan Greenhill?
Jag läste journalistik och webbdesign på gymnasiet och fortsatte läsa journalistik med en multimediainriktning på högskolenivå direkt efter studenten. Under högskoletiden frilansade jag för bland annat Södra Sidan och flera andra tidningar och tidskrifter. Det var under samma period mitt intresse för PR och marknadsföring växte sig stort, och anledningen till att jag hittade till IK Stockholm där jag arbetade som copywriter. Efter examen har jag fortsatt att frilansa, bland annat som webbredaktör för Bonnier Tidskrifter.

Vad ser du mest fram emot på Greenhill?
Att lära känna mina nya kollegor, kavla upp ärmarna och skapa.

Berätta en hemlis.
Jag kan äta hur mycket choklad som helst.

Har du någon dold talang?
Jag har fotografiskt minne och glömmer sällan namn.

Jag vill jobba med dig, hur gör jag då?
Du kontaktar mig lättast via e-post: aida.hodzic@greenhillrelations.se eller telefon: 073 722 32 33

Ring oss gärna på 08-559 252 99 så kan vi snacka PR. Eller kom förbi oss på Drottninggatan 81a i Stockholm. Copyright © 2016-2018 greenhillrelations.se

Följ oss här och där!

twitter
facebook
linkedin
rss
google