Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Matti Palm

By

2008-05-14

GCI: Storföretag använder inte sociala medier

2008-05-14 | By |

PR-kompisarna GCI har frågat 100 stora svenska företag vad det tycker om sociala medier.

Av de 50 som svarade uppgav 74 procent att de inte använde bloggar för marknadsföring eller annat relationsbyggande.

Så vad kan man dra för slutsats av det? Är det för att de är just stora? Näe, knappast. Bland mindre företag är det nog ännu ovanligare att man använder sociala medier i sitt kommunikationsarbete, även om man nog kan anta att ett mindre företag proportionellt kan ha större nytta av att bygga relationer bland sociala medier.  

GCI-rapportens slutsats är naturligtvis korrekt. Det är få som utnyttjar de sociala mediernas möjligheter bland företagen. Delvis beror det säkert på att de inte känner igen sig i hur en bloggare tänker, som jag skrivit tidigare.

Andra om undersökningen:

Storföretagen inga flitiga bloggare, skriver DN (TT).

”Vi PR-byråer måste kavla upp ärmarna”, skriver JMW kommunikation.

Nu hinner jag inte skriva mer. Ska gå till http://cadillac.gmblogs.com och se om Youtube-filmen på nya CTS-V-varvet på Nürburgring redan publicerats. Haja, under åtta minuter på Ringen och snart ute på varenda bilblogg.

Comments

  1. BTW: Sociala Medier och medmänniskors behov av grupperingar har blivit ”knas enkelt” vilket gör att vi ser helt nya sätt att organisera oss = Självklart för oss i denna branch. Clay Shirkys nya bok ”Here comes everyone” är en lysande essä i ämnet som tidigare beskrivits i ex. ”The long tail” och ”Wikinomics”.

    PR & Press står inför intressanta frågor runt sin roll i verkligheten…..

    That’s all folks!
    fredric