Image Image Image Image Image Image Image Image Image

PR-häxan

Åsa Melin Mandre

By

2016-09-23

Poddskolan 2: Välj rätt format på din podd!

2016-09-23 | By |

I andra avsnittet av PR-häxans poddskola pratar vi om redaktionella koncept för poddar.

Vi listar sex olika typer av populära poddformat för man kan välja bland när man gör podd. Dessutom avslöjar vi vår egen favorit för företagspoddar.

Medverkar gör Åsa Melin Mandre och Ulf Lindholm.

Lyssna och prenumerera på Itunes här.

Åsa Melin Mandre

By

2016-09-16

Poddskolan 1: Därför ska du starta en podd!

2016-09-16 | By |

Nu släpper vi första delen av vår nya poddskola för kommunikatörer som är sugna på nå ut till sin målgrupp med en podd.

Vi börjar med att prata om varför podd är en bra kanal. Och lite om när det inte är en så bra kanal.

Medverkar gör Ulf Lindholm och Åsa Melin Mandre.

Och här kan du prenumerera och lyssna på Itunes.

Oskar Larsson

By

2016-04-06

PR-tabbar som förändrar branschen

2016-04-06 | By |

Vi är inne i april 2016 och föregående år är historia. Vad som inte är historia utan högst relevant är de PR-tabbar som formade 2015 och hur dessa förändrar branschen. Man ska ju lära sig av sina misstag- men vilka var misstagen?

Avsnitt 25 av PR-häxan är här – “PR-tabbar som förändrar branschen”

Prenumerera här.

Therese Kjellsson

By

2015-12-11

Organisk vs betald räckvidd

2015-12-11 | By |

 

Förlåt ni som har väntat. Nu finns äntligen ett nytt avsnitt uppe av PR-häxan. I det 24:e avsnittet pratar vi om organisk vs betald räckvidd. Sedan annonser introducerades har det blivit allt viktigare att förstå hur Facebooks annonseringsverktyg fungerar för att maximera sin räckvidd. Går det att ha en social strategi på Facebook och Instagram utan en mediebudget?

Vi bjöd in digitala strategen Damon Razzazi för att diskutera fördelar/nackdelar med organisk och betald räckvidd.

Lyssna på avsnitt #24 nu!

Matti Palm

By

2015-10-05

Va? Hur påverkar SD:s opinionsframgångar PR-branschen?

2015-10-05 | By |

Nu är höstens första PR-häxa här! Vi hugger in på en av de klurigare diskussionerna hittills. Men när PR-byrån Kreab avslöjades lobba för att SD skulle byta fot i frågan om vinster i välfärden och när SD själva tävlar med sin tiggeri-kampanj i 100-wattaren så kände vi att det var dags. Vi diskuterar hat, lögner, omvända Streisand-effekter, att kommunicera på an anti-målgrupps bekostnad och den digitala delningsmakten.

Åsa Melin Mandre

By

2015-07-08

Almedalen 2015 – PR-häxan #22 med Jonathan Wennö

2015-07-08 | By |

I detta avsnitt är vi på plats i folkvimlet i Almedalen och får ÄNTLIGEN prata loss om just årets politikervecka i Visby. Antalet besökare och seminarier når nya rekordnivåer, ändå är känslan att det är mer avslappnat såhär året efter ett riksdagsval. Barnen börjar ta plats, trenden med alkoholfria mingel håller i sig men Snapchat har inte slagit igenom ännu.

Vi gästas även av Almedalsveteranen Jonathan Wennö från TNS Sifo som bland annat berättar om en färsk undersökning kring myndigheters anseende. Deltar gör även Ulf Lindholm, Matti Palm och Åsa Melin Mandre från Greenhill Relations.

Lyssnar gör du i Acast eller i iTunes. Enjoy!

Matti Palm

By

2015-05-29

Live! – PR-häxan #21 med Gabriel Sjölund

2015-05-29 | By |

Live-medier har fått en renässans med appar som Periscope, Meerkat och Snapchat. I PR-häxan #21 diskuterar vi hur det påverkar oss i PR-branschen. Med i diskussionen är även Gabriel Sjölund, Head of Product Digital Media på Bonnier Tidskrifter, som ger oss en inblick i hur medier förhåller sig live-begreppet och integrerar det.
Deltar gör: Therese Kjellsson, Matti Palm, Åsa Melin Mandre från Greenhill Relations samt Gabriel Sjölund, Bonnier Tidskrifter.
Lyssna här:
Här kan du lyssna i Acast.
Här kan du prenumerera i ITunes.

Matti Palm

By

2015-03-26

Robotarna anfaller i PR-branschen! – PR-häxan #20

2015-03-26 | By |

Hur ska vi PR-konsulter kunna bemöta alla som människor om vi inte blir robotar? Det är en av frågorna som ställs i kanske till och med besvaras i PR-häxan #20 som handlar om hur PR-branschen och journalistiken kommer att förändras av robotiseringen.
PR-häxan tar chansen att bejaka den här lite läskiga förändringen och borrar i spännande saker som:

  • Om aliens anfaller, kommer robotjournalisterna verkligen att identifiera nyheten lika bra som de kan identifiera en jordbävning?
  • Hur låter det när en PR-robot ringer upp en robotjournalist?
  • Ulf uppfinner en idérobot och berättar om musikroboten som förgyller vårt kontorsklimat.
  • Matti erkänner 20 år efteråt hur hans köttiga magkänsla gjorde att han missade en katastrof.
  • Therese konstaterar att paparazzi-drönare inte får flyga in i hus.
  • Åsa önskar sig en helt vanlig kafferobot på kontoret.
  • Åsa och Matti avslöjar sitt tidigare liv där de avskaffade den köttsliga hanteringen av pressklipp genom automatisering.
  • Dessutom presenterar vi en alldeles ny Greenhill-medarbetare, Therese Kjellsson!

Med i dagens avsnitt är Åsa Melin Mandre (Wall-e), Ulf Lindholm, (ASEA IRB6), Matti Palm (Marvin, den paranoida androiden från Liftarens guide i Galaxen. Therese Kjellsson (Automower 220 AC). Däremot blir vi dissade av Siri, som avböjer att delta i podcasten.

Här kan du lyssna i Acast.

Här kan du prenumerera i ITunes.

Matti Palm

By

2015-03-13

… och där dog storytellingen – PR-häxan #19

2015-03-13 | By |

I avsnitt 19 av PR-häxan diskuterar vi PR-trender kring hur Snapchat och Apple Watch kommer att tvinga oss att förenkla, förenkla, förenkla. Dessutom hur PR vinner mot juridiken, dålig journalistik, etikett-PR och proffsig dataanalys.
Dessutom läser vi en text som gör att vi aldrig mer kommer att kunna arbeta med storytelling utan att känna oss smutsiga.
I dagens häxa deltar Gabriella Lahti, Ulf Lindholm och Matti Palm.

Lyssna och prenumerera på Acast eller ITunes eller direkt med RSS-feeden.


>

Gabriella Lahti

By

2015-01-19

Största PR-händelserna 2014 – PR Häxan #18

2015-01-19 | By |

PR-Häxan går igenom de största svenska PR-händelserna 2014 – supervalåret där en fransk ekonom fick rockstjärnestatus, David och Goliat utkämpade några mediala strider och vänstern gladde sig åt förskolan som gav barnen vatten och bröd. Vi ställer också frågan: wallraffade Dagens Media som chokladtanter på Marabou?
Vi som pratar heter Åsa Melin Mandre, Gabriella Lahti och Ulf Lindholm.