Kampanjen som blev Spinn-nominerad för Årets experiential marketingkampanj 2013! Swebus ville få unga att ta expressbussen till sommarens festivaler 2013.
Swebus festivalsommar är en kampanj som syftar till att sälja bussresor, och långsiktigt påverka ungas attityder till expressbussen. Att locka personer att testa expressbuss är nyckeln till att få trogna resenärer.
Vi skapade #rebeccafionabussen som kärna för festivalkampanjen i samarbete med DJ-duon Rebecca & Fiona. De designade en egen Rebecca & Fiona-buss som spred budskapet på Sveriges motorvägar hela sommaren. 100 fans bjöds på festivalresan och bussen fylldes med DJ, heliumballonger och annat skoj som hör en förfest till. Höjdpunkten var det hemliga mötet med idolerna. Allt liverapporterades i fansens egna kanaler.
Resultatet var över förväntan; rapportering i riksmedier, musiktidningar, festivalsajter och stor spridning i sociala medier.
Försäljningsmålen för festivalresor slogs med 34 procent . Försäljningsmålet för den största festivalen som #rebeccafionabussen körde till, Bråvalla, slogs med 101 procent.
Läs mer om hela kampanjen HÄR.