Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Blogg

Matti Palm

By

2008-04-23

Cadillac väljer Greenhill Relations

2008-04-23 | By |

Cadillac Sverige har valt oss för sin satsning på ökad kommunikation i Sverige för bilmärkena Cadillac, Corvette och Hummer. Vi är stolta och det ska bli intressant att arbeta med tre av världens klassiska varumärken.

Läs mer på Resumé.

Matti Palm

By

2008-04-23

Science 2.0 – läskigt men kul

2008-04-23 | By |

Forskarvärldens tankar om öppenhet och att dela kunskap ligger till grund för mycket av tankarna bakom Web 2.0, med bloggar, wikier och liknande. Det har också länge funnits en idé om att forskarvärlden, i och med att det är så mycket enklare att publicera material på Internet, borde bryta upp med de gamla peer review-traditionerna och kanske helt enkelt berätta vad de håller på med för snabbare återkoppling.

Men skepsisen finns kvar, skriver Scientific American i sitt senaste nummer.

Och om man har insyn i forskarvärlden förstår man problemen. Det blir en ond cirkel.  Så länge man är beroende av att publicera papers i tillräckligt fina tidskrifter får man inte knysta ett ord om vad man kommit fram till i förväg. Dels kan naturligtvis någon annan sno ens idéer och hinna före, och dels kräver alltid tidskrifter att materialet inte publicerats någon annanstans i förväg. Och för att få pengar behövs publiceringar i stora viktiga tidskrifter.

Trots detta verkar många forskare vara lockade av möjligheterna att ökad öppenhet och kommunikation faktiskt leder till bättre forskning. Ett positivt exempel är Open Wetware, en wiki där forskare kan dela sin labbanteckningar.

Matti Palm

By

2008-04-18

Metro visar trackbacks för nyheter

2008-04-18 | By |

Vi har skrivit förut att tidningar härmar bloggar för att få sina publiceringssystem att driva trafik lika bra som bloggarnas publiceringssystem. Senast i raden av exempel på detta är tidningen Metro. Tidningen använder en kontextuell widget från Göteborgsföretaget Aitellu. Det fungerar ungefär som svenska Twingly, eller amerikanska Sphere.

Här skryter Metro själv i en artikel.

Var är bloggarna? frågar sig TDH.

Matti Palm

By

2008-04-14

Dagens Media skriver om Stinsens strategi i köpcentrumkriget

2008-04-14 | By |

Läs här i Dagens Media om hur våra vänner på reklambyrån Smith tillsammans med oss på Greenhill och eventbyrån Occation arbetat med nylanseringen av det ombyggda Stinsen shoppingcenter.

Strategin för att lyckas i köpcentrumkriget är att underlätta för  barnfamiljer att få ihop livspusslet. Om man hårdrar det: Det spelar ingen roll hur många bra butiker det finns i ett köpcentrum om man måste åka hem med en kissnödig fyraåring.

Slutsats: Rena toaletter utan myntinkast är också kommunikation.

Matti Palm

By

2008-04-07

Traditionella medier anammar det kristna bloggbudskapet

2008-04-07 | By |

Joakim Jardenberg på Mindpark skriver att bloggpubliceringsverktyget WordPress stängs ute när medieindustrin talar om publiceringssystem. I stället är det enbart Polopoly et al. som deltar i IFRA:s workshop om webbpublicering.

Ganska ointressant intern angelägenhet för traditionella medier och debattörer för Open Source-licenser? Inte alls! Just nu sker nämligen en omvandling av mediernas publicering på Internet.

Efter att ha rynkat på näsan och frågande skakat på huvudet åt att bloggare har kommit så högt upp i sökmotorerna och lyckats synas på så många platser, trots att de inte har läsare, marknadsbudget eller ens en examen från JMK, har medierna i Sverige ändrat strategi. Twinglylänkar har gett mersmak och integrerade bloggar på allt från Aftonbladet och Expressen-siten Alltommat.se till Dagens Medicin och flera landsortstidningar visar att de traditionella medierna börjar förstå grunden för synlighet i Web 2.0-världen.

I Web 2.0-världen fungerar det lite kristet. (Någon mer bevandrad som kan hjälpa mig med ett bibelcitat här?) Den som är givmild skall belönas, typ. Alltså, ge någon en länk, uppmärksamhet, en del av dina läsare, och du får mångdubbelt tillbaka.

Så efter några års snetittande har nu många medier på allvar fått upp ögonen för hur en blogg fungerar som ett publiceringsverktyg. Så den öppenhet i publicering som bloggar står för, är något som kommer att tas över av många andra medier, eftersom det ger läsare. Det är bra, för den öppenheten gynnar läsarna.

Matti Palm

By

2008-04-03

Nya Twingly – spamfri bloggsökmotor med avancerat sök

2008-04-03 | By |

Som PR-konsult har man ibland lite andra behov än andra när man söker. Därför är vår kund Twinglys nya spamfria bloggsökmotor så användbar. Det går nämligen att göra avancerad filtrering av sökningen och även söka på avancerade fält, såsom, taggar, länkar, domäner, språk etc. Man kan också önska och rösta på nya funktioner som man vill att Twingly ska utveckla. Hittills är det dock bara jag som vill ha tidningsnyheter indexerade med blogginläggen också…

Läs mer här i Twinglys blogg.

Eller läs TechCrunch-artikeln om lanseringen från igår kväll.

Matti Palm

By

2008-03-31

Twingly räddar danskarna undan länkförbud?

2008-03-31 | By |

Danmark har varit lite pinsamt. Man har liksom inte velat tjata om det. Men det har varit förbjudet att länka på Internet där. Japp, ni läste rätt. Eller förbjudet kanske är att ta i. Men vissa har i alla fall tyckt det.

Jag har inte riktigt tid att dra hela bakgrunden här och nu. Men de danska tidningarna har i alla fall trott att de tjänar pengar på att förbjuda länkar till artiklarna på sina webbplatser. I ett fall började de till och med bråka med en modelljärnvägsklubb som lade ut en länk till en artikel på sin webbsida.
Det började med att den danska motsvarigheten till Tidningsutgivarna, DDF, började bråka med nyhetsspindeln Newsbooster.

Hursomhelst. Nu har danska journalisthögskolan skrivit en artikel i sin tidning eJour om tidningarnas länkar till bloggar via Twingly.

Läs artikeln här. (Varning djuplänk! Klicka på egen risk!)

Matti Palm

By

2008-03-28

TT censurerar Google i hemlighet

2008-03-28 | By |

Jag söker på ordet ”TT” i Google News på svenska. 22 artiklar senaste dygnet.

Jag gör samma sökning på Eniro Nyhetssök. 3400 artiklar under samma tidsperiod.

Hur kan det komma sig? Läs vidare!

När vi startade omvärldsbevakningstjänsten Agent25 anlitade vi en av de mest ansedda advokatbyråerna på upphovsrätt, Danowsky & Partners. Bland annat hävdade de att få nyhetstexter har verkshöjd. Särskilt kortare notiser, telegram, TT-grejer. Det innebär att nyhetstexter ofta följer en så mallad form att två personer helt enkelt skulle kunna skriva exakt likadant om de skrev samma nyhet.

OK, tänkte vi. Men vi ville ju ändå vara kompisar med tidningarna, eftersom vi ville kunna indexera deras webbmaterial utan att de på teknisk väg skulle blockera oss, så vi bestämde oss för att bara visa några hundra tecken av varje artikel. Ett så kort utdrag borde ha ännu svårare att bedömas ha verkshöjd. Våra intressen sammanföll här med tidningarnas, vi visade bara ett kort sammandrag och länkade sedan till artikeln hos tidningen. På samma sätt tänker sökmotorerna när de visar korta utdrag av sidorna man sökt efter.

Och tidningar och andra digitala medier tyckte att det vi gjorde var bra. Utom TT. TT säljer nämligen egna omvärldsbevakningstjänster. Så Agent25 blev en hård konkurrent. Genom att indexera alla TT-telegram och andra nyhetstexter som tidningar publicerade på Internet var ju Agent25 ofta snabbare än ”Sveriges enda nyhetslarm i realtid”, som TT kallar sin tjänst.

Så efter ett tag ville TT träffa mig.

”Vi tolererar inte nyhetspirater”, fick jag veta.

Jag berättade att vi faktiskt var så snälla att vi tog bort källor som ville att vi gjorde det. (Enbart en källa, Eskilstuna-Kuriren ville att vi inte skulle indexera dem.)

Men TT nöjde sig inte med det. TT ville alltså ha betalt två gånger för sina nyheter, dels från tidningarna själva och dels från när Agent25 indexerade TT-nyheten på varje tidning. Observera att vi inte indexerade TT:s egen webbsida. Genom ett snårigt resonemang, som jag så här många år efteråt inte riktigt kan komma ihåg så kom TT fram till att ”alla nyheter i Sverige kommer från TT”. Vi som har arbetat på landsortstidning vet att det inte är helt överensstämmande med verkligheten. När vi hade en bra egen nyhet så skickade vi den nämligen till TT och fick som tack 50 kronor som vi kunde använda för att köpa sprit till journalistklubbens årliga fest. Det här var på 1990-talet, så jag antar att arvodet höjts lite, även om spriten inte blivit så mycket dyrare. Men vår nyhet copy-pastades i alla fall ordagrant in i TT-flödet.

Hursomhelst. Åter till Agent25. TT ville ha pengar och vi bestämde oss för att förhala processen. Vi trodde visserligen inte att TT skulle kunna vinna mot oss i en eventuell tvist. Men vi ville inte uppfattas som bråkmakare. Förhalningstaktiken visade sig vara lyckad. Fyra VD:ar på TT hann komma och gå och TT tänkte över sin Internetstrategi ungefär lika många gånger, och kom fram till samma sak varje gång:

”Det är orättvist att Agent25 tjänar pengar!”

”Då får ni stoppa Google också”, sa vi.

”Men dom är ju gratis”, svarade TT.

Jag vet inte exakt hur turerna gått mellan TT och Agent25 sedan vi sålde företaget till Bisnode för över ett år sedan, men jag kan konstatera att Agent25 fortfarande har webbnyheter från TT medan Google News inte har det. Så antagligen betalar Agent25 numera, tillsammans med Eniro Nyhetssök. Medan Google inte betalar.

Vad är det för dåligt med det här då? Om TT hotar Google så att de rensar bort så gott som alla TT-texter så är det väl en sak mellan de två företagen?

Nej, faktiskt inte. Yttrandefriheten på Internet är ju viktig. Men Internet är jättestort. Utan sökmotorer finns man inte. Sökmotorer är alltså en del av infrastrukturen som måste fungera för att yttrandefriheten på Internet ska fungera.

Och även om TT inte är ursprunget för alla svenska nyheter så står TT för en viktig och stor del av nyhetsflödet. Och särskilt landsortstidningar lutar sig mot TT för att få inrikes- och utrikesmaterial. Därför borde inte TT få stoppa de som använder Internet från att hitta det här materialet.

Matti Palm

By

2008-03-19

Ny blogg om offentlighetsprincipen

2008-03-19 | By |

En ny blogg för oss som är intresserade av offentlighetsprincipen har just startats av journalisten Backa Elias Bondpä. Bloggen heter helt enkelt Offentlighetsprincipen. Tipset kommer från Mymlan.

Matti Palm

By

2008-03-18

Vill du jobba hos oss?

2008-03-18 | By |

Greenhill Relations söker medarbetare. Helst vill vi ha någon som är smartare än vi. Någon som är dokumenterat bra på att formulera sig snabbt och slagkraftigt i skrift, har ett intresse för medier i allmänhet och sociala medier i synnerhet. Annat vi gillar: Politik, Teknik, Clean Tech, Entreprenörer. Om du känner att du inte är så bra på datorer och Internet så ska du söka ett annat jobb. (Vi förutsätter att alla vanliga floskler passar in på den som söker. Driven, ambitiös, många bollar, utåtriktad och allt det där.)

Vill du vara med och bygga den smartaste men inte största PR-byrån? Skicka e-post till info@greenhillrelations.se

Ring oss gärna så kan vi snacka PR. Eller kom förbi oss på Drottninggatan 81a i Stockholm.

Följ oss här och där!

twitter facebook linkedin rss google