Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Blogg

Therese Kjellsson

By

2015-10-09

Är du vår nya PR-stjärna?

2015-10-09 | By |

Vill du praktisera på Greenhill? Just nu söker vi en praktikant med intresse för PR.

Du lever bland bloggar, Twitter, Facebook, Instagram och poddar och förstår samspelet mellan sociala medier och traditionella medier. Du har erfarenhet av textproduktion och ser dig själv som en nyhetsjunkie. Du har också erfarenhet av enklare fotografering och videoproduktion. Har du arbetat i Photoshop, Final Cut eller liknande redigeringsprogram så har du en stor fördel. Erfarenhet av poddradio är meriterande.

Vi söker dig som är en modig och självgående person som gärna tar egna initiativ; vi testar ofta nya saker för att kunna utvecklas ännu snabbare än medielandskapet.

Som motprestation till våra högt ställda krav på dig kan vi erbjuda en rolig PR-byrå med riktigt bra kunder. Eller vad sägs om exempelvis Swebus, LO, Samtrafiken, Danderyds Sjukhus och Cision? Hos oss får du lära dig hur det är att vara PR-konsult och hur man skapar bra kommunikation. Och förutom att du får arbeta med oss trevliga PR-konsulter på Greenhill så samarbetar vi nära med Mentell Design. De sitter till och med i samma rum.

Ibland gör vi även PR-event och arbetar tätt med olika influencers.

Dessutom har vi träningsluncher och fredagsgodis. Ibland dricker vi en fredagsöl (eller alkoholfritt alternativ) med våra startup–kompisar som vi delar kontor med.

Om du är nyfiken på hur det är att praktisera här och vill lära känna oss bättre redan innan du mejlar oss kan du lyssna på vår podcast PR-häxan.

Intresserad? Mejla praktik@greenhillrelations.se. Eller ring såklart. Praktiken måste vara en del av en utbildning.

Matti Palm

By

2015-10-05

Va? Hur påverkar SD:s opinionsframgångar PR-branschen?

2015-10-05 | By |

Nu är höstens första PR-häxa här! Vi hugger in på en av de klurigare diskussionerna hittills. Men när PR-byrån Kreab avslöjades lobba för att SD skulle byta fot i frågan om vinster i välfärden och när SD själva tävlar med sin tiggeri-kampanj i 100-wattaren så kände vi att det var dags. Vi diskuterar hat, lögner, omvända Streisand-effekter, att kommunicera på an anti-målgrupps bekostnad och den digitala delningsmakten.

Therese Kjellsson

By

2015-09-14

Hur arbetar kommunikatörer bäst med influencers i sociala medier?

2015-09-14 | By |

Facebook har en enorm räckvidd, de vet väldigt mycket om din målgrupp och är på väg att bli nutidens största nyhetskälla. Flera opinionsbildare eller ”influencers” har alltmer börjat koncentrera sin närvaro till Facebook, eftersom det finns stora möjligheter att nå ut till en större publik. En del företag har börjat uppmärksamma den här typen av influencers, bland annat Norrlands Guld i #shitvakall och vår kund Swebus tillsammans med Jonas Fagerström. Men vilket ansvar har du som kommunikatör när det kommer till samarbeten med influencers?

Aftonbladets Ehsan Fadaker, gick nyligen ut i Resumé och berättade att han slutat använda Twitter och menar att debatten finns på Facebook. Det har pratats om en Facebook-död, men jag håller med Ehsan om att Facebook är ett utmärkt forum för debatt. En miljard använder idag sajten och den växer varje dag. Hur för vi kommunikationen bäst, vilka forum passar just nu och för vem? Det är såklart en individuell bedömning för varje enskilt varumärke och bör anpassas därefter. Influencers som i huvudsak har sin närvaro på Facebook är en ny trend som växer sig allt större.

När kommunikatörer jobbar med influencers följer även ett ansvar som ibland kan vara lite luddigt. Sveriges Annonsörer har nyligen gått ut med nya riktlinjer för dig som jobbar med bloggare eller influencers i sociala medier. Det är troligtvis till följd av att bloggerskan Misslisibell fälldes av RO för smygreklam som bland annat Expressen skrev om i augusti. Det ska vara tydligt vilket material som är reklam eller sponsrade samarbeten. Därför har jag satt ihop en lista på hur man bäst samarbetar med influencers i sociala medier.

1. Välj rätt målgrupp! Först ska du ställa dig frågan om vilken målgrupp du vill nå och varför. Följer de bloggar, vloggar, eller någon opinionsbildare på Instagram eller Facebook? Eller når du din målgrupp via varumärkets egna sociala kanaler?

2. Gör en bra research för att se om personen passar för uppdraget. Hitta rätt ambassadör genom att analysera mål och syfte och se om de passar in på saker som är relevanta för din målgrupp. Störst är inte alltid bäst, men bra räckvidd i just din målgrupp och hög engagemangsnivå är viktigt. De mest relevanta är kanske inte de som har mest läsare, tittare eller följare – gå på magkänsla eller ännu bättre: data.

3. Det är svårt att styra vad en influencer gör eller skriver. För att kunna bygga långsiktiga relationer är det viktigt att du redan från början är tydlig med syftet för att skapa förtroende.

4. För att lyckas med samarbetet bör du i förväg skrivit bra copy och tagit fram bildmaterial eller skisser/manus till kampanjen. Men viktigast av allt är att influencern själv får vara delaktig i sitt arbete för att din kampanj ska få ett högt förtroendevärde. Det är de som känner sina följare bäst och är ofta proffs på sociala medier själva.

5. Det är bra med samarbeten. Men det är ditt ansvar som kommunikatör att annonsmärka inlägget om det rör sig om ett betalt samarbete. Det räcker att skriva “i samarbete med” eller att det tydligt framgår att inlägget är ett samarbete, enligt Sveriges Annonsörer.

På Facebook måste du engagera din målgrupp och skaffa en kvalitativ publik. Fyller du din sida med bra innehåll tillsammans med influencers har du kommit en bra bit på vägen.

Matti Palm

By

2015-09-11

Bra kommunikation ger delningar

2015-09-11 | By |

Det är farligt att underskatta delningsmakten. Den är nämligen något som alla vi som arbetar med kommunikation måste förhålla oss till. Därför blir jag förvånad när Mediestrategen Brit Stakston och Novus VD, Torbjörn Sjöström skriver en debattartikel i Aftonbladet om att “[Medier och partier] måste sluta anpassa sig efter den medielogik som skapats på nätet”.

De hävdar att medier och partier “i jakt på läsare och väljare säljer ut sig själv och sin uppgift”.

Jag anser att Brit Stakstons och Torbjörn Sjöströms logik är fel och leder in på en farlig väg. Men låt mig först backa lite för att förklara vad delningsmakt är.

För någon månad sedan publicerade Martin Borgs ganska obehaglig statistik.

Delningsmakt

Den visar alltså att i samband med Ikea-morden hade webbplatser som förknippas med rasism och Sverigedemokraterna delats* lika mycket som eller mer än stora traditionella medier, såsom SVT och Sveriges Radio. Att mäta delningar, framförallt på Facebook, på det här sättet är enda möjligheten att se vad som sprids, vad folk verkligen ser dyka upp i sina flöden. Med tanke på att varannan svensk är inne på Facebook dagligen ger detta en mycket viktig bild.

SD och deras mer eller mindre löst kopplade nyhetssajter har alltså lyckats växa i delningsmakt. Utvecklingen har skett under lång tid men bara under det senaste året har delningar från dem ökat med 70 procent, enligt en debattartikel i Expressen av Tobias Lundin Gerdås och Johan Ulvenlöv på LO.

Insikten om SD:s delningsmakt har, med rätta, gjort många rädda. Och det verkar vara anledningen till att Brit Stakston och Torbjörn Sjöström uppmanar partier och medier att inte försöka skapa material som är till för att delas. Jag uppfattar deras resonemang som att material som anpassas för att delas inte kan hålla god kvalitet. Eller att materialet per definition blir hatiskt och förljuget, som ju ofta material från rasistsajter är.

För att delas måste man ofta förenkla för att nå fram till mottagaren, det stämmer. Men att det skulle leda till sämre kvalitet är helt enkelt inte sant. Kommunikation uppstår nämligen i huvudet på mottagaren. Och vill man överhuvudtaget uppstå i huvudet på mottagaren så måste man förhålla sig till det. Det gäller särskilt om vi vill vinna över dumheten, eller kanske till och med nå dem som inte tycker som en själv. Det handlar inte om att se ned på läsaren. Det handlar om att läsaren antagligen har andra viktiga budskap i sitt liv som pockar på uppmärksamhet.

Ett bevis på att jag har rätt och att Brit Stakston och Torbjörn Sjöström har fel (för att parafrasera Hans Rosling) är bilden på den treårige pojken Alan Kurdi. Bilden delades så mycket att den påverkade en världsopinion just genom sin enkelhet och tydlighet. Hur pojken ligger med ansiktet nedåt i vågorna. Hur han ser ut att sova sådär som vi som har barn vet att en treåring sover, på mage med lätt uppdragna knän. Men hur samtidigt polismannens passivitet och håglösa hållning, lätt hukande med nedsjunkna axlar, gör att sanningen går upp för en snabbt. Flyktingpojken är död och vi kan bara stå och titta på.

Den här bilden är nog världens mest delade bild just nu. Den som skapade bilden är fotografen Nilufer Demir på den turkiska nyhetsbyrån DHA. Det är ingen slump att just hon tog den här bilden. Hon har arbetat i flera månader med att dokumentera flyktingkatastrofen, berättar hon i en intervju i CNN.

Och jag är övertygad om att hon eller bildredaktören valde ut just den här bilden bland hundratals andra just för att den var så slagkraftig. Den förklarar vad det handlar om i en enda stark bild. Det är inte delningarna som har skapat bilden. Det är bilden som har skapat delningarna. Den här typen av kvalitetsjournalistik tar tid att producera men bygger på just den förenkling som Brit Stakston och Torbjörn Sjöström säger sig vara emot.

SvD:s Sifomätning pekar till och med på att den här enkla, slagkraftiga bilden har påverkat opinionen.

Att skapa bra journalistik och politisk kommunikation som delas är inte bara en möjlighet. Kommunikation som ingen vill dela kan helt enkelt inte vara bra.

 


* Delningar här kan betyda såväl delningar, som kommentarer och gillamarkeringar på Facebook. Facebook själva har skapat den här otydligheten i sitt API, eftersom de dels kallar den hopslagna siffran för “delningar” och dels kallar just delningar för delningar. Se exempel här och här. Det finns så klart en del svagheter med det här sättet att mäta som går att diskutera. Men det är ett snabbt mått att ta fram som grovt visar hur synligt något är på Facebook.

Åsa Melin Mandre

By

2015-07-08

Almedalen 2015 – PR-häxan #22 med Jonathan Wennö

2015-07-08 | By |

I detta avsnitt är vi på plats i folkvimlet i Almedalen och får ÄNTLIGEN prata loss om just årets politikervecka i Visby. Antalet besökare och seminarier når nya rekordnivåer, ändå är känslan att det är mer avslappnat såhär året efter ett riksdagsval. Barnen börjar ta plats, trenden med alkoholfria mingel håller i sig men Snapchat har inte slagit igenom ännu.

Vi gästas även av Almedalsveteranen Jonathan Wennö från TNS Sifo som bland annat berättar om en färsk undersökning kring myndigheters anseende. Deltar gör även Ulf Lindholm, Matti Palm och Åsa Melin Mandre från Greenhill Relations.

Lyssnar gör du i Acast eller i iTunes. Enjoy!

Ida Jernberg Palm

By

2015-07-03

Så intervjuar man makthavare på Snapchat

2015-07-03 | By |

Under Almedalsveckan har jag jobbat med att intervjua intressanta personer på Snapchatkontot greenhillpr. Syftet med det här att jag ville testa hur intervjuer fungerar i ett Snapchatformat. För mig, som en 14-åring är det ett bra sätt att få kontakt med ministrar och andra makthavare under Almedalsveckan i Visby. Eftersom en Snapchatvideo är max 10 sekunder så har de flesta tid att svara på frågan, och även de som kollar på det har tid.

Några slutsatser:

Alla har tid med 10 sekunder, även partiledare och ministrar som har väldigt mycket att göra

• Det finns ingen annan utrustning än en mobil som man behöver ha med sig. Så det blir inget bärande av tunga sladdar, kameror och mikrofoner. Perfekt!

• Ingen av dem jag har pratat med har sagt att de har blivit intervjuade på Snapchat förut

• Många vet inte vad Snapchat är för något, så jag har ofta behövt förklara det

• Det kan vara svårt att ha bra tidsuppfattning, vissa pratar i 3 sekunder, andra i 25. Om de pratar för länge får man inte med hela svaret. Det kan i och för sig vara ett bra sätt att visa att politiker pratar mycket 😉

Det var väldigt roligt att göra detta eftersom att alla blev glada när jag kom fram. En ministers medarbetare tog exempelvis en bild av mig under intervjun.

Under Almedalsveckan har jag letat efter någon annan som gjort en aktivitet på Snapchat, utan att hitta något intressant. Visserligen har flera andra personer snappat från Almedalen men ingen som har gjort något specifikt. Tipsa mig gärna om jag har missat något!

Vill ni se filmerna? Jag tänkte klippa ihop dem och lägga ut på Youtube i sommar, om det blir lite regn. Följ mig på Twitter på @idapalm01, så ser du när det är ute!

Här är listan på intervjuade. Tack för att ni ställde upp! Niklas Svensson, reporter Expressen, @niklassvensson Karin Ytterström, kommunikatör Samtrafiken, @ytterstromkarin Karl Anders Lindahl, Nyheter24, @karlandersl Pontus Mattsson, SVT, @pontusmattsson Emma Lindström, Nyheter24 @emmalindstr_m Martin Källström, Narrative, @martinkallstrom Veronica Karlsson, Förbundsordförande, Vision, @elnaveronica Karin Ottoson, Vision, @ka_ot Olof Nauclér, Urbanero, @olofnaucler Martin Nilsson, Miljöpartiet, @martinnilsson Marcus Nygren, Coder Dojo, @marcusnygren Alex Jonsson, Evothings, @dr_alexj Anders Lundkvist, Stairway PR, @vidujagoss Kerstin Danasten, EQT, @kerstindanasten Stefan Lundell, grundare Breakit, @stefanlundell Anna Wickman, kom-chef Fackförbundet ST, @anna_wickman Lena Miranda, VD Mjärdevi Science Park, @bylinemiranda Åsa Melin Mandre, Greenhill Relations, @oasa Henrik Eriksson, chefred Nyheter24, @erikssonhenrik Gustav Holmström, Nyheter24, @holmstromgustav Fredrik Törnqvist, VD Stånstaden Frida Wentzel, TNS-Sifo, @mrswentzel Simon Helmér, VD Studentbostäder Fredrik Heintz, Linköpings Universitet, @fredrikheintz Felix Finnveden, Kommunal, @dixivfennelfe Malin Crona, chefred 8 sidor, @malincrona Ehsan Fadakar, Aftonbladet, @ehsanfadakar Karin Bäcklund, Springtime, @karinbacklund Åsa Regnér, Barn-, äldre- och jämställdhetsminister, @regner_asa Annso Blixt, Föreningen Tilia, @annsotilia Jenny Lindström, Föreningen Tilia, @tiliasjenny Karl-Petter Thorwaldsson, LO-ordförande, @LOsverige Seher Yilmaz, Rättviseförmedlingen, @seher_y Natalie Sial, pressis hos Ylva Johansson, @nataliesial Maria Hjelm, socialdemokraterna, @maryhjelm Toivo Sjören, opinionschef TNS-Sifo,  @toivosjoren Annie Lööf, partiledare Centerpartiet, @annieloof Mehmet Kaplan, IT- och bostadsminister, mp, @mehmetkaplan William Spetz, Programmledare, skådespelare, fd Youtuber, @williamspetz Anton Johansson, entreprenör, @agaton Beata Wickbom, HejDigitalt! @beataw Brit Stakston, Stakston kommunikation, @britstakston Oscar Hedin, filmproducent Film & Tell, @filmandtell Maria Starck, Madder, @mariastarck Markus Welin, Almega, @markuswelin Martin Borgs, Miltton Labs, @martinborgs

Matti Palm

By

2015-05-29

Live! – PR-häxan #21 med Gabriel Sjölund

2015-05-29 | By |

Live-medier har fått en renässans med appar som Periscope, Meerkat och Snapchat. I PR-häxan #21 diskuterar vi hur det påverkar oss i PR-branschen. Med i diskussionen är även Gabriel Sjölund, Head of Product Digital Media på Bonnier Tidskrifter, som ger oss en inblick i hur medier förhåller sig live-begreppet och integrerar det.
Deltar gör: Therese Kjellsson, Matti Palm, Åsa Melin Mandre från Greenhill Relations samt Gabriel Sjölund, Bonnier Tidskrifter.
Lyssna här:
Här kan du lyssna i Acast.
Här kan du prenumerera i ITunes.

Matti Palm

By

2015-04-22

Gäller inte källskyddet taffliga PR-konsulter?

2015-04-22 | By |

Det är i de tveksamma fallen som tryckfriheten och yttrandefriheten ofta sätts på prov. Ett exempel är när Resumé i fredags avslöjade personen bakom ett mail som de fått. Det var en PR-konsult på Prime som kontaktade Resumé för att få tidningen att smutskasta SVT på grund av att deras kund, mediehuset Stampen, hade kritiserats i Uppdrag Granskning. Röjde Resumé en källa när man avslöjade mailet? 

Missförstå mig inte, Primes försök att smutskasta SVT är både missriktat och taffligt. Smutskastningen gällde inte att bemöta påståenden i Uppdrag Granskning. I stället handlade det om allmän kritik mot SVT. Det hjälper knappast deras kund Stampen att ta sig igenom den kommunikationskris som de hamnat i efter Uppdrag Granskning. Sammanfattningsvis en svag PR-strategi, alltså.

Att PR-konsultens identitet har röjts, åtminstone på sin arbetsplats, är väl självklart. Det är också självklart att han inte borde vilja bli avslöjad. När nu Stampen har sagt upp det fleråriga samarbetet med Prime på grund av det inträffade ligger det också nära till hands att tänka sig att PR-konsulten har lidit skada.

Var då Prime-konsultens mail till Resumé det som man i tryckfrihetsförorningen menar ska skyddas av anonymitet för uppgiftslämnaren? Jag misstänker att det är här Resumé har resonerat sig fram till att det är OK att avslöja konsulten. Att konsulten inte kommit med något tips eller en uppgift som är hemlig gör att den inte är en ”källa” för Resumé (förutom att avslöja att Stampen är en Prime-kund). Jag är inte någon jurist men är inte Tryckfrihetsförordningens första paragraf ganska brett formulerad i definitionen?

”Det skall ock stå envar fritt att, i alla de fall då ej annat är i denna förordning föreskrivet, meddela uppgifter och underrättelser i vad ämne som helst för offentliggörande i tryckt skrift.”

Som vanligt lär väl PR-branschens egna organisationer knappast rycka ut till försvar för att PR-konsulter borde ha samma rätt till anonymitet vid mediekontakter som andra. Kanske för att det är svårt att försvara Primes metoder här. Själv anser jag att det inte borde vara så svårt att hålla till och med tre saker i huvudet samtidigt: Det var en dålig idé av Stampen att anlita Prime för en smutskastningskampanj (om de nu gjorde det). Det var en dålig strategi av Prime att försöka få Resumé att allmänt smutskasta SVT. Det var fel av Resumé att röja Primekonsulten.

I PR-häxan och avsnittet ”Vem försvarar en PR-konsult?” diskuterar vi mer om just branschens dåliga försvar av sin egen verksamhet.

Ser att jag skrev om källskydd för PR-konsulter redan 2008 här i bloggen. Då i relation till bloggare.

Matti Palm

By

2015-03-26

Robotarna anfaller i PR-branschen! – PR-häxan #20

2015-03-26 | By |

Hur ska vi PR-konsulter kunna bemöta alla som människor om vi inte blir robotar? Det är en av frågorna som ställs i kanske till och med besvaras i PR-häxan #20 som handlar om hur PR-branschen och journalistiken kommer att förändras av robotiseringen.
PR-häxan tar chansen att bejaka den här lite läskiga förändringen och borrar i spännande saker som:

  • Om aliens anfaller, kommer robotjournalisterna verkligen att identifiera nyheten lika bra som de kan identifiera en jordbävning?
  • Hur låter det när en PR-robot ringer upp en robotjournalist?
  • Ulf uppfinner en idérobot och berättar om musikroboten som förgyller vårt kontorsklimat.
  • Matti erkänner 20 år efteråt hur hans köttiga magkänsla gjorde att han missade en katastrof.
  • Therese konstaterar att paparazzi-drönare inte får flyga in i hus.
  • Åsa önskar sig en helt vanlig kafferobot på kontoret.
  • Åsa och Matti avslöjar sitt tidigare liv där de avskaffade den köttsliga hanteringen av pressklipp genom automatisering.
  • Dessutom presenterar vi en alldeles ny Greenhill-medarbetare, Therese Kjellsson!

Med i dagens avsnitt är Åsa Melin Mandre (Wall-e), Ulf Lindholm, (ASEA IRB6), Matti Palm (Marvin, den paranoida androiden från Liftarens guide i Galaxen. Therese Kjellsson (Automower 220 AC). Däremot blir vi dissade av Siri, som avböjer att delta i podcasten.

Här kan du lyssna i Acast.

Här kan du prenumerera i ITunes.

Åsa Melin Mandre

By

2015-03-25

Välkommen Therese Kjellsson!

2015-03-25 | By |

Välkommen till Greenhill Relations som ny PR-konsult!

Hur känns det? Och varför valde du Greenhill?
Tack, det känns fantastiskt kul. Jag valde Greenhill för att jag vill jobba med kreativa digitala kampanjer med en stor bredd bland kunderna.

Vad har du gjort innan Greenhill?
Jag har arbetat med projektledning på Subito. Utöver det har jag även arbetat med person-PR för artister, varit en av drivkrafterna bakom Jönköpings första Prideparad samt drivit nattklubb. Senast arbetade jag som reporter på Nyheter24 samt som chefredaktör på Modette. Jag driver även musikmagasinet Festivalnytt tillsammans med ett gäng musikentusiaster. Jag har en kandidatexamen i medie- och kommunikationsvetenskap.

Vad ser du mest fram emot på Greenhill?
Lära känna mina nya kollegor och att dra igång PR-arbetet med kunderna.

Berätta en hemlis.
Jag äter upp allt som är digitalt och lever gärna mitt liv via sociala medier.

Har du någon dold talang?
Alla som känner mig vet att jag älskar hip hop och det har tyvärr hänt att jag rappat på någon fest. Min dolda talang är nog att jag kan jonglera och är väldigt intresserad av naturdokumentärer.

Jag vill anlita dig, hur gör jag då?
Du kontaktar mig lättast på mail eller telefon:
Mail: therese.kjellsson@greenhillrelations.se
Telefon: +46 (0) 76- 174 18 97

Ring oss gärna på 08-559 252 99 så kan vi snacka PR. Eller kom förbi oss på Drottninggatan 81a i Stockholm. Copyright © 2016-2018 greenhillrelations.se

Följ oss här och där!

twitter facebook linkedin rss google