Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Joakim Trolle Lindgren

By

2008-10-24

Pressmeddelanden på Newsdesk får Twinglylänkar (+ ett gratistips)

2008-10-24 | By |

I natt lanserade Newsdesk Twingly och öppnar därmed en väg mellan bloggosfären och de 7000 företag som har sina pressrum hos Newsdesk.

Vad är det för stort med det här? Jo, pressrummen är ju företagens egen kanal för kommunikation. Att öppna upp den för bloggkommentarer från vem som helst visar att företagen förstår att öppenhet kan löna sig.

Twingly innebär att när bloggare länkar till inlägg på Newsdesk så visas länken i en blogstream på Newsdesk under rubriken ”bloggat om denna sida”. I samband med detta så har även Newsdesk själva öppnat upp en kommentarsfunktion där besökare i pressrummen har möjlighet att kommentera innehållet.

Att låta kommentarer och inlänkningar vara synliga på företags egna exponeringsytor är ett bra sätt för företagen att få feedback på sitt pressmaterial och visa transparens mot bloggosfären.

Här ser man ett exempel på hur det kan se ut: Pressmeddelande för Googles lansering av svenska youtube.

Och nu ett litet Greenhilltips. Så här kan man skapa en enkel bevakning via Twingly, för att få veta om någon blogg har länkat till ditt pressmeddelande:

1. Gå till Twingly.com och sök efter ditt eget pressrum genom att söka efter länken så här: ”link:http://www.newsdesk.se/pressroom/google/”
2. Välj ”Sort by date” i drop down-menyn ovanför sökresultaten.
3. Klicka på ”Create e-mail alert” eller ”Subscribe to RSS” om du vill
få e-post eller en RSS-länk att lägga in i din RSS-läsare.

Lätt som en plätt!

Andra som skrivit om det här:

Twingly

Kristofer Björkman

Internetworld