Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Matti Palm

By

2008-04-07

Traditionella medier anammar det kristna bloggbudskapet

2008-04-07 | By |

Joakim Jardenberg på Mindpark skriver att bloggpubliceringsverktyget WordPress stängs ute när medieindustrin talar om publiceringssystem. I stället är det enbart Polopoly et al. som deltar i IFRA:s workshop om webbpublicering.

Ganska ointressant intern angelägenhet för traditionella medier och debattörer för Open Source-licenser? Inte alls! Just nu sker nämligen en omvandling av mediernas publicering på Internet.

Efter att ha rynkat på näsan och frågande skakat på huvudet åt att bloggare har kommit så högt upp i sökmotorerna och lyckats synas på så många platser, trots att de inte har läsare, marknadsbudget eller ens en examen från JMK, har medierna i Sverige ändrat strategi. Twinglylänkar har gett mersmak och integrerade bloggar på allt från Aftonbladet och Expressen-siten Alltommat.se till Dagens Medicin och flera landsortstidningar visar att de traditionella medierna börjar förstå grunden för synlighet i Web 2.0-världen.

I Web 2.0-världen fungerar det lite kristet. (Någon mer bevandrad som kan hjälpa mig med ett bibelcitat här?) Den som är givmild skall belönas, typ. Alltså, ge någon en länk, uppmärksamhet, en del av dina läsare, och du får mångdubbelt tillbaka.

Så efter några års snetittande har nu många medier på allvar fått upp ögonen för hur en blogg fungerar som ett publiceringsverktyg. Så den öppenhet i publicering som bloggar står för, är något som kommer att tas över av många andra medier, eftersom det ger läsare. Det är bra, för den öppenheten gynnar läsarna.