Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Mjödhamnen rubbar Systembolagets cirklar

Never let a good crisis go to waste, uppges Winston Churchill ha sagt i samband med Yalta-konferensen under andra världskriget. Oavsett om citatet är sant eller inte så ligger det en hel del sanning i det för oss inom kommunikationsbranschen. Så när Systembolaget hotade Mjödhamnen med stämning för att de använder cirkeldiagram för att beskriva smaker, på ett liknande sätt som Systembolaget var det ett tillfälle som inte fick slösas bort.

Kampanjen inkluderade traditionell pressbearbetning men framförallt spreds nyheten, om att Systembolaget ansåg att de ägde det grafiska elementet cirkeldiagram, som en löpeld i sociala medier.

När Systembolaget efter många om och men gav med sig och backade från sina krav hade en stor del av mat- och dryckessverige lärt sig att mjöd är en dryck som kräver minst lika förfinade metoder som vin för att beskriva dess smaknyanser.

Mjödhamnen bestämde sig för att låta vem som helst i branschen använda sina – nu ”godkända” cirkeldiagram fritt.

www.mjodhamnen.se