Kampanjen ”Unionens digitala strejkvakter” vann två priser i 2013 års PR-tävling Spinn.
Totalt kom vi hem med två silverpriser för kampanjen: “Unionens digitala strejkvakter”, som bäst beskrivs med filmen här bredvid.
Unionens digitala strejkvakter är en av de mest intressanta PR-kampanjer vi har gjort. Att visa folk som engagerar sig att deras engagemang betyder något är en otroligt kraftfull metod för att ytterligare öka engagemanget inom opinionsbildning. Den här modellen ska jag skriva om mer ingående vid något tillfälle.
Dessutom genomfördes Digitala strejkvakter-kampanjen i realtid. Planering, strategi, teknikutveckling och produktion skedde samtidigt som strejken pågick. Det är såklart inte särskilt ovanligt att kommunikationsarbete är omvärldsstyrt. Men det är ovanligt att man tävlar i Spinn med bidrag som är omvärldsstyrda. Tävlingsbidragen brukar vara mer som en klassisk kampanjmodell: Kunden har en utmaning i sin verksamhet, går till en byrå som föreslår en kampanj och sedan genomför den. I den här kampanjen var målet rörligt, vilket gör utmaningen större och arbetet roligt. Att dessutom tävla i marknads-PR med en strejk fick nog några jurymedlemmar att sätta Ramlösan i vrångstrupen. Desto roligare att vi vann!