Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Blogg

Matti Palm

By

2015-03-13

… och där dog storytellingen – PR-häxan #19

2015-03-13 | By |

I avsnitt 19 av PR-häxan diskuterar vi PR-trender kring hur Snapchat och Apple Watch kommer att tvinga oss att förenkla, förenkla, förenkla. Dessutom hur PR vinner mot juridiken, dålig journalistik, etikett-PR och proffsig dataanalys.
Dessutom läser vi en text som gör att vi aldrig mer kommer att kunna arbeta med storytelling utan att känna oss smutsiga.
I dagens häxa deltar Gabriella Lahti, Ulf Lindholm och Matti Palm.

Lyssna och prenumerera på Acast eller ITunes eller direkt med RSS-feeden.


>

Matti Palm

By

2015-02-24

SCA – välj det plågsamma, pinsamma och dyra

2015-02-24 | By |

Idag skriver jag i Dagens Opinion om något av det svåraste inom krishantering – att inte gå på magkänslan. Det handlar om förmågan för organisationer att kunna sluta hoppas att det där hemska aldrig kommer att inträffa. I stället gäller det att välja alternativet som kanske är plågsamt och pinsamt på ett personligt plan, som kanske är dyrt, men som inte förstör verksamheten eller drar människor i smutsen för all framtid.

Läs artikeln här.

Vill du höra mer om hur vi arbetar med krishantering, både i förberedande syfte och under en kris. Hör av dig!

Matti Palm

By

2015-02-17

Nu söker vi en ny PR-stjärna!

2015-02-17 | By |

Vill du jobba på Greenhill? Just nu söker vi en PR-konsult:

  • Du är en nyhetsjunkie med nyhetsnäsa.
  • Snabb och stilsäker textproduktion är ett krav, liksom kompetens i enklare fotografering och videoproduktion. Du är snabbast av alla du känner att testa nya appar för roliga bildspel och stop-motion-filmer.
  • 48 procent av svenskarna besöker sociala nätverk dagligen. Du gör det nog snarare en gång i halvtimmen. Du lever bland bloggar, Twitter, Facebook, Instagram och poddar. Du förstår samspelet mellan sociala medier och traditionella medier.
  • Redaktionell erfarenhet är ett krav. Det kan vara från medier men även på företag eller organisationer. På webben såklart. Du vet hur man får trafik till en nyhet. Erfarenhet av poddradio är meriterande.
  • Du har erfarenhet av PR-arbete, antingen från byrå eller på något annat sätt.
  • Du kan driva egna projekt direkt mot kund i högt tempo. Ibland behöver du slå knut på dig själv för att fixa deadline. Vi lämnar aldrig våra kunder i sticket.
  • Du är ibland kundernas ansikte utåt gentemot bloggare, journalister och andra opinionsbildare. Du fattar det här med att bygga långsiktiga relationer på riktigt. Du har envisheten och tålamodet som krävs för att hitta rätt ambassadörer till våra kunder.
  • Du är modig; vi testar ofta nya saker för att kunna utvecklas ännu snabbare än medielandskapet.

Som motprestation till våra högt ställda krav på dig kan vi erbjuda en rolig PR-byrå att växa på. Vi arbetar med riktigt bra kunder. Eller vad sägs om exempelvis Swebus, LO, Mjödhamnen, Tilia och Cision? Och förutom att du får arbeta med oss trevliga PR-konsulter på Greenhill så samarbetar vi nära med Mentell Design. De sitter till och med i rummet bredvid.

Dessutom har vi kollektivavtal, träningsluncher och fredagsgodis. Ibland dricker vi en fredagsöl (eller alkoholfritt alternativ) med våra startupkompisar som vi delar kontor med.

Om du är nyfiken på hur det är att jobba här och lära känna oss bättre redan innan du mailar oss kan du lyssna på vår podcast PR-häxan.

Intresserad? Maila jobb@greenhillrelations.se. Eller ring såklart.

Matti Palm

By

2015-02-09

Grattis modiga Mjödhamnen!

2015-02-09 | By |

Idag säger vi grattis till vår modiga kund Mjödhamnen, som tog fighten mot Systembolaget och vann! Systembolaget hotade att stämma dem för att de använde cirkeldiagram för att beskriva smakerna på mjöd. Ja du läste rätt. Systembolaget ansåg sig ha ensamrätt på att använda cirkeldiagram. Trots hot om stämning vägrade Mjödhamnen gå med på Systembolagets krav och har nu alltså fått rätt.

Läs mer om Mjödhamnens kamp på deras blogg. Bland annat Creative Commons-licensierar de nu ut sina cirkeldiagram så att andra företag i branschen ska slippa drabbas av något liknande framöver.

DI-artikel - leverantör rubbar Systemets cirklar

Dagens Industri 7 januari.

Åsa Melin Mandre

By

2015-02-05

Grattis Greenhill 8 år – och sanningen bakom vårt namn

2015-02-05 | By |

Idag fyller Greenhill åtta år, hurra hurra! Vi firar dessa roliga, lärorika och intensiva år med en skön promenad genom ett soligt Barcelona.

Carrer de Verdi, Barcelona

Nu pratar vi om vad vi ska göra de kommande åtta åren. Sammanfattningsvis så landar vi i mer PR-bus, opinionsbildning, digital utveckling, roliga kunder och, om möjligt, ännu längre rubriker.-

Ulf Lindholm i Barcelona

PS. Vi har många gånger fått frågan om varför vi heter Greenhill, utan att riktigt komma ihåg. Men idag genomförde vi lite Google-arkeologi i våra gamla mailboxar och hittade första gången ordet dök upp den 5 februari 2007. ”In changing times we provide a green hill for prosperity, peace and a beautiful outlook.” Lite pretentiöst, kanske, men funkar även 2015. DS.

Gabriella Lahti i Barcelona

Gabriella Lahti

By

2015-01-19

Största PR-händelserna 2014 – PR Häxan #18

2015-01-19 | By |

PR-Häxan går igenom de största svenska PR-händelserna 2014 – supervalåret där en fransk ekonom fick rockstjärnestatus, David och Goliat utkämpade några mediala strider och vänstern gladde sig åt förskolan som gav barnen vatten och bröd. Vi ställer också frågan: wallraffade Dagens Media som chokladtanter på Marabou?
Vi som pratar heter Åsa Melin Mandre, Gabriella Lahti och Ulf Lindholm.

Gabriella Lahti

By

2014-11-21

Vem försvarar en PR-konsult? – PR-häxan #17

2014-11-21 | By |

I dag ska vi ge oss på det omöjliga men oemotståndliga uppdraget att analysera oss själva. Vi ska prata om PR-branschens rykte och status. Och hur PR-branschen själva lyckas jobba med vår image. Finns det någon som egentligen vill försvara en PR-konsult?
Vi som pratar heter Åsa Melin Mandre, Matti Palm, Gabriella Lahti och Ulf Lindholm.

Ladda ner oss på iTunes!

Musiken är producerad av Niklas Bruhn

Åsa Melin Mandre

By

2014-11-13

Risig jämställdhet även bland företags talespersoner

2014-11-13 | By |

7 av 10 talespersoner är män. Det visar en undersökning av vilka företag och andra organisationer väljer att lyfta fram i sina pressmeddelanden. Undersökningen presenteras idag av vår kund Cision tillsammans med Rättviseförmedlingen. Förvånande? Nä.

Det stämmer ganska bra med mätningar av hur många experter i medier som är män. Rättvist? Nix. Finns det hopp om bättring? Japp, men det går så sjukt långsamt. Med den förändringstakt som råder har vi uppnått jämställdhet först år 2064, året när jag själv fyller 89 år och mina barn närmar sig pensionsåldern. Och när man slänger ett öga på kollaget över talespersonerna ser man ju även att de flesta skulle kunna beskrivas ha ett nordiskt utseende.

Det finns dock en god nyhet för smarta företag som snabbt langar fram andra typer av talespersoner än vita män. Det arbetet kan nämligen betala sig i större synlighet. Enligt en annan undersökning från Cision och Rättviseförmedlingen så säger 93 procent av svenska journalister att det ingår i deras uppdrag att spegla dagens Sverige avseende till exempel kön, etnicitet, ålder, religion och sexuell läggning. 63 procent svarar samtidigt att det är svårt att i sin rapportering visa upp samhällets sammansättning av individer, bland annat på grund av begränsningar i tid, resurser och nätverk. För oss kommunikatörer borde slutsatsen bli att oddsen för genomslag förbättras om man lyfter fram ett brett spektrum av talespersoner med olika bakgrund, kön och etnicitet.

Åsa Melin Mandre, Alexander Mason från Cision och Seher Yilmaz från Rättviseförmedlingen spelar in #pfk-podden

Wefie från inspelningen av #pfk-podden med mig, Alexander Mason från Cision och vår gäst i studion, Seher Yilmaz från Rättviseförmedlingen.

Vi diskuterade undersökningen tillsammans med Seher Yilmaz från Rättviseförmedlingen i senaste avsnittet av podden Passion för kommunikation. Hon sa mycket bra saker (så lyssna!) men ett råd tar jag med mig i min vardag när jag gör olika typer av kommunikationsprojekt – börja med det svåraste först! Vill jag ha någon annan än en vit man som talesperson eller som paneldeltagare eller vad det nu är, så ska jag börja med det. Då slipper jag det där pinsamma telefonsamtalet till den där potentiella kvinnliga paneldeltagaren med utländsk bakgrund dagen innan seminariet ska hållas. Eller efter att inbjudan redan har skickats ut.

Gabriella Lahti

By

2014-10-31

Halloween special – PR-häxan #16

2014-10-31 | By |

I dag när vi spelar in är det Halloween, så vi ska omfamna vår häxighet och spå i framtiden! Hur ser framtidens PR-bransch ut, utan papper, tablå-TV och kanske kanske till och med utan journalistik as we know it. Blir det något kvar av PR då, eller är det en lysande guldålder för företagen att ta för sig av publiken? Lyssna – om du vågar!
Lyssna här:

Eller via Acast appen

Eller ladda ner på iTunes

Vi som pratar heter Ulf Lindholm, Gabriella Lahti, Matti Palm och Åsa Melin Mandre.
Musik: Niklas Bruhn

Matti Palm

By

2014-10-21

Vi är nominerade till PR-priset Spinn

2014-10-21 | By |

Ingen i branschen skulle missa att det nystartade arkitektkontoret Alessandro Ripellino Arkitekter var att räkna med. Därför skapade vi en valkompass som lyfte fram vad alla partier som kunde komma in i Stockholms kommunfullmäktige tyckte i frågor om arkitektur och stadsbyggnad.

Kul! tyckte tydligen Spinnjuryn, för vi blev nominerade. Det innebär att vi får gå på en sprakande Spinngala den 20 november och sitta och hålla tummarna tillsammans med branschkollegor.

Förra året vann vi två silver med vår kampanj Unionens digitala strejkvakter. Så vi får väl se om vi kan toppa det i år.

 

Valkompassen går fortfarande att testa här.

Se hela listan med Spinnomineringar här.

Läs vad Dagens Media och Dagens Opinion skriver om nomineringarna.

Ring oss gärna på 08-559 252 99 så kan vi snacka PR. Eller kom förbi oss på Drottninggatan 81a i Stockholm. Copyright © 2016-2018 greenhillrelations.se

Följ oss här och där!

twitter facebook linkedin rss google