Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Åsa Melin Mandre

By

2020-12-23

Kommunikationsåret 2020

2020-12-23 | By |

Det är dags att avrunda året som blev så annorlunda. Som tvingat fram nya sätt att umgås, arbeta och – inte minst – nya förutsättningar för att kommunicera. 

Från vårt perspektiv på Greenhill ser vi hur 2020 inneburit en utveckling av kommunikationen på flera sätt. Några exempel: 

  • Det riktiga samtalet är tillbaka. Med pandemin blev allt mer på riktigt. Vikten av att bygga trovärdighet blev tydlig. Vi märker hur det har påverkat företagskommunikationen. Organisk spridning på sociala plattformar börjar bli hett igen. Det kan också hänga ihop med att Facebook- och Instagramannonseringen blir allt trubbigare. Målgruppen måste helt enkelt hitta dig istället för tvärtom.
  • Live! Herregud vad utbudet livesändningar har exploderat. Debatter, barnens luciatåg, utbildningar och konserter. Tillgängligheten till bra innehåll har ökat med miljoner procent. Vi själva har fått djupdyka i att livesända poddinspelningar, webbinarier och prisutdelningar. Producerat mängder av rörligt innehåll till digitala möten. Lekfullt, lärorikt och inspirerande. 
  • Politik är på riktigt och kan vara riktigt underhållande. Det tar vi med oss från USA-valet. Allt innehåll som kunde balansera det allvarliga med det underhållande. Kombinationen är beroendeframkallande. Det vill vi se mer av i Sverige. 
  • Podden fortsätter att växa. Vi kan inte låta bli att lyfta denna kanal som vi arbetar mycket med. 68 procent av svenska internetanvändare säger att de lyssnar på podd under tredje kvartalet 2020. Det är 13 procentenheter fler än i början av 2019. Vi har sagt det förut, men säger det igen. Podden går som tåget.  
  • Journalistiken viktigare. Det är dit vi vänder oss för att hitta information i kristider. Och många medier rapporterar följaktligen om ökad försäljning av digitala prenumerationer. Om det räcker för att mediehusen ska få ihop sin ekonomi när reklaminvesteringarna minskar återstår att se. Men att journalistik är viktigt råder det ingen tvekan om. 

Allt detta tar vi med oss in i det nya året 2021. Men innan dess – julmat en masse och nyårschampagne.  

God jul och gott nytt år!