Image Image Image Image Image Image Image Image Image
Matti Palm

By

2009-04-20

Ska inte tidningarna betala för Googles kostnader?

2009-04-20 | By |

Medieföretag är beroende av sökmotorer, precis som alla andra som publicerar innehåll på internet och vill hitta läsare. Samtidigt som lågkonjunkturens minskande annonsering gör att många medieföretag går på knäna så fortsätter Google att tjäna pengar.

Det sticker i ögonen på framförallt gamla medieföretag. Så den senaste tiden har just flera medieföretag vänt sin frustration mot sökmotorjätten. AP, TT, The Guardian och i helgen skrev DN:s Peter Wolodarski ett inlägg där han jämför Google med The Pirate Bay:

”Affärsidén är lika lysande som The Pirate Bay – man tjänar pengar på någon annans arbete utan att det kostar något. Men modellen förutsätter att det finns andra som är villiga att stå för notan.”

Jag förstår inte riktigt hur Peter Wolodarski kan mena att Google ”tjänar pengar på någon annans arbete”. Tänk på Pressbyrån som kan sälja ett exemplar av DN för 15 kronor men säkert inte betalar så mycket för den. Google fyller här en liknande funktion i distributionskedjan på internet.

Sökmotorer är helt enkelt en del av infrastrukturen på internet.

När Peter Wolodarski skriver att ”modellen förutsätter att det finns andra som är villiga att stå för notan”, skulle man precis lika gärna kunna vända på det. Ska tidningarna egentligen inte stå för Googles kostnader? De har ju satsat stort på det traditionella distributionsnätet.

Hursomhelst är deltagandet i sökmotorer högst frivilligt. Som Mikael Zackrisson på VA påpekar finns det faktiskt enkla sätt att slippa bli indexerad i Googles sökmotor. Vilket visserligen är korkat, framförallt eftersom man missar en hel del trafik. Men dessutom förlorar man en bra syndabock, såhär i kristider.

Comments

  1. Tor

    Till det som Mikael Zackrisson skriver kan kanske tilläggas att DN även kan stoppa just de besökare som kommer från Googles nyhetssidor och ändå låta Google indexera sajten i övrigt. Så det går att kontrollera ännu mer i detalj om de bara skulle vilja.

  2. Jimmy Bergman

    Jag tror att man kan sammanfatta Peters lysande inlägg med ”Vi har högre kostnader i förhållande till våra intäkter än Google. Orättvist! Mamma säg till Google!”

  3. Jacob

    Oj vilket ovanligt korkat inlägg. Pressbyrån är precis som google en distributör men Pressbyrån betalar ju precis som du skriver pengar till DN vilket google inte gör. Du bevisade just motsatsen till tesen du driver.

  4. Jacob.

    Trafiken som google ger gratis till tidningarna skapar mervärde, ett mervärde tidningen misslyckats att ta vara på.

  5. @Tor: Intressant. Jag trodde att spindeln presenterade sig på samma sätt för Google+News.

    @Jacob: Pressbyrån ”tjänar pengar på någon annans arbete”, dvs DN:s. DN tjänar pengar på Pressbyråns arbete. Men DN tjänar ju pengar på Googles arbete, eller hur? Exakt vem som betalar de reda pengarna är ju ointressant, eftersom den stora affären i båda fallen är att sälja läsare till annonsörerna.

    @scaber nestor: Precis. Det är ju det som är det intressanta att tala om; att just tidningar misslyckas att tjäna pengar på den här trafiken.

  6. Hmm, ju mer man tänker på det, desto mer surrealistiskt och irrationellt tycks det mig vara att tidningarna och Wolodarski fortfarande, efter 10 år, reagerar på det här sättet. Som Jimmy ovan antyder; barnsligt!
    Tidningarna har i det här fallet full möjlighet att blockera både spindlar och läsare från aggregatorer och se till att ingen indirekt avnjuter och sprider deras verk.
    Gämförelsen med Piratebay är en bra indikator på förvirringen; om filmbolagen la ut sina filmer öppet på webben, skulle då piratebay anses vara bovarna?

  7. @Marcus: Jag kommer ihåg diskussionerna med TT. Det är säkert samma tankegångar idag. De vill inte att sökmotorerna slutar länka, de vill ha betalt. Ändå har de tvingat svenska Google News att filterra bort nyheter från TT, trots att de publicerats på andra webbplatser, vilket känns tveksamt ur yttrandefrihetssynpunkt.
    Vad de vill är att få en liten extra intäktsström, såhär i dåliga tider. Sedan när livet leker, annonskonjunkturen ligger på topp och lovande affärsmodeller finns i överflöd. Då är det dags att fokusera på att maximera länkarna från Google igen.

  8. Helt riktigt. Vill de inte bli indexerade – fixa det då. Hade de inte haft Google som ”sprider” deras nyheter hade de kunnat dividera deras besök med 100. Deras material hade stannat i dörren och endast lästs av de allra trognaste läsarna.